Welcome to my blog, hope you enjoy reading
RSS

Monday, 10 January 2011

Jaga Diri Sendiri...

Sejak beberapa ari ni..memang membosankan..Setiap jam mengadap laptop jek..asal ada waktu je...mula la nak surf internet..cari ape yang sewajarya dicari..tapi, ada satu bende yang aku tibe2 rasa nak surf benda ni..

Well, sume orang wajar prihatin tentang kesihatan. Kalo taknak jaga kesihatan org lain...jaga diri sendiri pun da cukup..selain dari ingat mengingati antara satu sama lain tentang penjagaan kesihatan ni. Kesihatan ni kan ada definisi dan maksud yang luas..Aku takde la pulak nak bersyarah bab kesihatan kat sini..Just nak ingatkan diri sendiri je.

Dulu pun...zaman2 study siap ada buku untuk kira kalori kau..tu gara2 belajar subject 'kesihatan dan pemakanan'..lecturer dia pun aku da tak ingat name..

Berbalik pasal kesihatan tu..yang paling femes...bukan pasal word 'kesihatan' tu...tapi 'penyakit' kalo kite ni tak reti nak jaga kesihatan..Tapi takleh nak salahkan jugak la kan...kdg2 jaga tahap dewa pun, nak kene sakit tu...kene la jugak..Penyakit ni kan banyak penyebabnya..lagi kalo kite ni da memang berisiko kene...contohnya kita da ada keturunan sakit kencing manis...so faktor risiko nak kene tu lagi tinggi la berbanding org yang takde sejarah kencing manis dalam family..

Tadi...masa surf internet...tetibe aku ni terajin la plak search pasal breast cancer..Yelah, nak tau lebih lanjut tentang penyakit tu..Walhal aku da tau pun bende tu macamana..cume mana la tau ada maklumat baru..yelah...sejak2 da naik umur ni...aku pun ada perasaan takut jugak..hm...salah satu penyakit penyebab kematian dikalangan wanita..kalo jadi aku...sure ngeri punya..

Kita tak mintak bende ni jadi kat kita, tapi kita tak tau ape yang akan berlaku pada masa depan..dan aku selalu mengharapkan yang benda ni takkan jadi pada aku...mahu pun pada adik beradik aku termasuk la anak sedara...cucu sedara...sepupu..sepapat dan lain2..

Sebab benda ni kadang kita tak perasan bile terjadi. Tibe2 je..doktor kata sel kanser terlalu aktif..Dan benda ni jugak mengingatkan aku pada mak..Tak sampai 2 bulan dikesan..mak dah takde..sebabnye...yg mcm doktor cakap la..terlalu aktif..Memang sangat memeranjatkan la coz anak2 sume tak tau..Hm..itu kisah 7 tahun dulu..

Dan sewajarnya aku kene jumpa doktor la selepas ni..cume untk cek dan memastikan je..dan mungkin jugak untuk konsultasi. Maybe ada benda yang kita tak berapa prihatin, tapi doktor lebih tau..

Mcm one of my sis la...doktor sarankan ambil pil hormon atas sebab2 tertentu...tapi bila doc tau yang mak meninggal sebab sakit tu...dia terus tak jadi nak bagi pil hormon tu..sebab boleh jadi penyebab lain pulak..hoh...ngeri tu..

Aku rasa bukan aku sorang je yang pernah alami benda ni...ramai lagi..sume pun ada perasaan takut..cume kita boleh berusaha, berdoa dan bertawakal supaya penyakit2 seperti ini tidak akan menimpa kita dan juga ahli keluarga, rakan2 dan sahabat handai...



*** encik kanda da beberapa ari ni kurang merokok lepas menggunakan nikotin patch...tak ingat la brand ape..bukan dia tak nak isap rokok pun, cume setiap kali dia isap...dia kata rokok tu rasa tak sedap macam selalu...rasa payau je..senang citer...takde feel la bile merokok tu...harap2 lepas ni kurang la ckit merokok tu... kalo tak..satu ari mau dekat 2 kotak (16 btg sekotak) dia bedal...sabo je la...

Saturday, 1 January 2011

Selamat Tahun Baru Masihi

Selamat Tahun Baru 2011...

Well...takde yang menarik pun pada tahun baru ni...(pada aku la...)...selain dari dentuman mercun serta bunga api yang melampau2 kat area rumah aku malam tadi..Hoho...rasa macam ngeri sekejap ngan letupan2 tersebut coz sampai ala-ala bergegar gitu..dan orang2 kat situ pun menjeri2 setiap kali bunga api memancar...

aku plak tak kuasa...baik aku tido lagi bagus...mata pun ngantuk yang amat..lagi pulak takde citer best kat tv..tak kira la tv percuma m'sia ke...s'pore ke...indon ke...semua rancangan boring..

Well..sempena tahun baru ni...ada azam baru ke...aku mcm biasa je..Apa-apa pun Hepi New Yer la ye...

Wednesday, 22 December 2010

Excited..

Mood menjahit tibe2 mencanak2 kan...hehe...tp alkisahnya ialah aku tak reti pun menjahit..Sebenanya benda ni dah selalu kitorang (aku n opismet) bercerita..Maka dengan gigihnya mencari maklumat secara online...hehe..

So..selepas meriki beberape hari di talian maya ini...mula la xtvt menelepon empunya kursus dan sebagainya..Dan....akhirnye..aku n opismet (kak jue n zila) yang poyos semuanya nak belajo menjait ni telah menyerbu sebuah kedai jait yg buat kursus jahitan..dan yang peliknye ialah kedai tersebut takde pun dalam senarai yang aku carik secara online itu..hehe..

Maka, setelah bertemu dengan pemilik kedai tersebut...

Kami : kak, ada buat kelas jahitan eh...
Kak  : ada...(sambil menunjukkan pamplet berkaitan kursus termasuk bayarannye..)
Kami : kursusnye mcmn ni kak?...(kami bertanya dengan muka dan perasaan excited)
Kak  : ha...yang ni byr sekaligus masa nak stat kelas...kalo yg ni..bayar 2 kali...(sambil tunjuk2 benda alah kt pamplet tu..)

Hehe...sabo je la kitorang nih...mule2 je da citer pasal duit dulu..Kitorang senyum je la...
So..selepas berdiskusi dengan akak kedai tu..bertanya ape yag tak paham..maka kitorang telah mendecide untuk amik kelas ngan akak ni dengan harapan baju raye thn depan da boleh jait sendiri..ngeh..ngeh..ngeh..(sambil mengembangkan hidung sendiri..)

Friday, 17 December 2010

Kisah Rapunzel

Terfikir nak tengok movie 'Rapunzel' ari tu, tapi oleh kerana en. kanda busy memanjang...maka tak dapatla aku nak menengoknye sampai la arini....lagi pun en kanda kata tengok movie tu mcm budak2 je..huhu...sebab setiap kali aku ajak tengok wayang mesti citer ala2 mcm tu...last ari tu kitorang tengok Shrek...aku la yg ajak...kalo dia yg ajak...confirm la citer2 ala keganasan je...aku tak suke...nak aku g sorang2..macam sengal la pulak..rasa mcm aku dipinggirkan...takde org nak kwn aku..(psiko...hehe...)..Ajak member tengok...dia pun baru je tengok citer tu...hm...sabo je la...best katanya...

Tapi...ari tu dapat jugak tengok...hehe...

fren : ko buat ape?
aku : lg nonton rapunzel...(wah...dapat tengok kau...)
fren : ko sorang ke?
aku : ye la...kanda aku keje la..
fren : berani plak ko...
aku : ape plak tak berani...rumah aku sendiri...
fren : vcd cetak rompak ke?
aku : ori la wei...ko dengar aku sebut rapunzel td mcmn? ala2 mat saleh ke...atau ala2 indon?
fren : ????

Tau takpe...aku tengok citer rapunzel (sebut tu kene betul2 ye...bahasa baku..) kt tv percuma m'sia..hehe...sabo je la...tp lawa jugak budak yg jd rapunzel tu...

Wednesday, 15 December 2010

Bengang....

Datang keje dengan semangatnya...almaklum...banyak keje yang perlu disettlekan...

Macam biasa la, pg2 mesti check email dulu..then tiba2 teringat arini kene check bank jugak..hm..memang amat membengangkan aku la kan...boleh plak kene tolak duit tu kan..bukan ke aku da bayar ari tu guna CDM masa awal bulan...lagi nak kene tolak jugak..Ini memang amat membengkekkan aku..Ok la...bende tu memangla automatik tolak kan...tp aku da cancelled ape masa last bulan 10...so...maksudnya takyah la tolak lg...cume ari tu officer tu cakap, kalo boleh transfer dulu baki yg ada ke bank lain...n diorang akan pantau la..n aku pun ikut la kata officer tu...so kira selamat la bulan lepas...huhu

masalahnye bulan ni aku pun tak sempat nak buat ape...da kene tolak ngan jayanye semalam...sabo je la aku...ikut ati...nak je g bank arini settlekan bende tu...tapi manyak kerje...(tp...sempat plak ko tulis kt cni kan...hehe...)..kalo boleh settlekan online...confirm aku da buat...takpe la...esok je aku pegi..yang da di tolak tu...aku pasrah je la..(pasrah?...kire bulan ni aku bayar 2 kali = 2 bulan punye bayaran...)...ingat aku ni kaya ke ape...cis..lari budget aku...tp takpe...ada balasannya...bulan depan aku taknak bayar. aku nak bayar balik start bulan 2 nanti..

p/s : huhu...rasanya mcm salah aku je...apsal la aku tak confirmkan ngan officer dia ari tu yg bende ni da confirm cancelled...salah aku ke?...ke?...ke?....sob...sob...sob...

Tuesday, 7 December 2010

Burger Longkang

Peh...sadis betul name dia kan...tapi ape nak buat...ni gara2 one of my officemate...Puan Maria a.k.a kak mar a.k.a marie anthony telah bercerita dengan semangatnya

'malam tadi, aku tak masak...si achap ajak aku makan burger longkang'..(achap tu cucu die..)

So, kitorang sume gelak..apsal plak dia panggil burger longkang..Reason dia senang je...sebab biasanya stall burger tu kat tepi longkang..logik?...hehe...tak pasal2 dapat nama kan...

Tapi..citer pasal 'burger longkang' ni...masa zaman2 belajar kt u dulu...paling suker beli burger kat foodcourt depan KTP..nak kata sedap...boleh tahan la sedap dia..murah2 pun murah...tp paling besh ialah mayonis dia yang manyak itu..haha...aku suke...aku suke.. (walaopun double cheese burger tu sodap jugok...hehe...).

Kadang2 burger longkang ni ada yang rasa macam hampeh jugak..ye ye je kata burger special..harga sampai mahal2 segala...tup2 rasa dia adalah hampeh...buat tambah dosa aku je mengutuk...huhu...

Tapi...la ni aku memang da mengidam balik makan burger longkang yang aku rasa memang best gile + puas ati...peh...da lama tak makan ni...citer pasal burger longkang menyebabkan minda aku da terbayang2 kesedapannya...hehe...korang bayangkan je la ngan aroma dia yang menusuk kalbu..sayur cincang (kobis la kot...takkan salad plak...)...mayonis extra...sos cili....sos lada hitam...hirisan tomato...hirisan bawang...pergh...memang meleleh la...huhu...dan yang pasti kalo utk aku n encik kanda adalah burger special..

"der...biasa 2 eh..jap lg kawan datang ambik"...ha...gitu la gaya en kanda kalo mengorder..( 'der' tu merujuk 'brader'....kira shortform la...sukati ko la kanda...)

hm...encik kanda...malam ni kite g makan burger longkang je la ek...

Selamat Tahun Baru 1432H

Selamat Tahun Baru 1432H...Semoga tahun baru ini akan lebih memberi sinar bahagia dalam hidup kita...

Well..citer pasal tahun baru a.k.a new year nih...aku takde la nak excited sangat.. Kalo sambut thn hijrah..ada sambutan maal hijrah...kalo sambut new year..ada sambutan thn baru jugak..makne yang sama cuma di sambut dalam suasana yang berbeza..

Dan yang tak banyak bezanya ialah...umur tetap meningkat (huhu....)...pastu sibuk nak buat azam..(azam aku...nak kuruskan badan...wakaka...yolah tu...)....walau apa pun...aku berdoa semoga aku jadi insan yang lebih baik dari tahun2 yang sebelumnya...

Macam biasa la...esok adalah hari cuti umum...huhu...best2...tp for sure la aku akan kebosanan sebab tak tau nak g mane2...unless encik kanda nak ajak jalan2...tp esok dia keje..arini plak dia cuti.....sabo je la aku... sob...sob...sob...

p/s : jgn lupe baca doa akhir thn n awal thn ptg nanti...moga hidup lebih diberkati...Amin..