Welcome to my blog, hope you enjoy reading
RSS

Monday 10 January 2011

Jaga Diri Sendiri...

Sejak beberapa ari ni..memang membosankan..Setiap jam mengadap laptop jek..asal ada waktu je...mula la nak surf internet..cari ape yang sewajarya dicari..tapi, ada satu bende yang aku tibe2 rasa nak surf benda ni..

Well, sume orang wajar prihatin tentang kesihatan. Kalo taknak jaga kesihatan org lain...jaga diri sendiri pun da cukup..selain dari ingat mengingati antara satu sama lain tentang penjagaan kesihatan ni. Kesihatan ni kan ada definisi dan maksud yang luas..Aku takde la pulak nak bersyarah bab kesihatan kat sini..Just nak ingatkan diri sendiri je.

Dulu pun...zaman2 study siap ada buku untuk kira kalori kau..tu gara2 belajar subject 'kesihatan dan pemakanan'..lecturer dia pun aku da tak ingat name..

Berbalik pasal kesihatan tu..yang paling femes...bukan pasal word 'kesihatan' tu...tapi 'penyakit' kalo kite ni tak reti nak jaga kesihatan..Tapi takleh nak salahkan jugak la kan...kdg2 jaga tahap dewa pun, nak kene sakit tu...kene la jugak..Penyakit ni kan banyak penyebabnya..lagi kalo kite ni da memang berisiko kene...contohnya kita da ada keturunan sakit kencing manis...so faktor risiko nak kene tu lagi tinggi la berbanding org yang takde sejarah kencing manis dalam family..

Tadi...masa surf internet...tetibe aku ni terajin la plak search pasal breast cancer..Yelah, nak tau lebih lanjut tentang penyakit tu..Walhal aku da tau pun bende tu macamana..cume mana la tau ada maklumat baru..yelah...sejak2 da naik umur ni...aku pun ada perasaan takut jugak..hm...salah satu penyakit penyebab kematian dikalangan wanita..kalo jadi aku...sure ngeri punya..

Kita tak mintak bende ni jadi kat kita, tapi kita tak tau ape yang akan berlaku pada masa depan..dan aku selalu mengharapkan yang benda ni takkan jadi pada aku...mahu pun pada adik beradik aku termasuk la anak sedara...cucu sedara...sepupu..sepapat dan lain2..

Sebab benda ni kadang kita tak perasan bile terjadi. Tibe2 je..doktor kata sel kanser terlalu aktif..Dan benda ni jugak mengingatkan aku pada mak..Tak sampai 2 bulan dikesan..mak dah takde..sebabnye...yg mcm doktor cakap la..terlalu aktif..Memang sangat memeranjatkan la coz anak2 sume tak tau..Hm..itu kisah 7 tahun dulu..

Dan sewajarnya aku kene jumpa doktor la selepas ni..cume untk cek dan memastikan je..dan mungkin jugak untuk konsultasi. Maybe ada benda yang kita tak berapa prihatin, tapi doktor lebih tau..

Mcm one of my sis la...doktor sarankan ambil pil hormon atas sebab2 tertentu...tapi bila doc tau yang mak meninggal sebab sakit tu...dia terus tak jadi nak bagi pil hormon tu..sebab boleh jadi penyebab lain pulak..hoh...ngeri tu..

Aku rasa bukan aku sorang je yang pernah alami benda ni...ramai lagi..sume pun ada perasaan takut..cume kita boleh berusaha, berdoa dan bertawakal supaya penyakit2 seperti ini tidak akan menimpa kita dan juga ahli keluarga, rakan2 dan sahabat handai...



*** encik kanda da beberapa ari ni kurang merokok lepas menggunakan nikotin patch...tak ingat la brand ape..bukan dia tak nak isap rokok pun, cume setiap kali dia isap...dia kata rokok tu rasa tak sedap macam selalu...rasa payau je..senang citer...takde feel la bile merokok tu...harap2 lepas ni kurang la ckit merokok tu... kalo tak..satu ari mau dekat 2 kotak (16 btg sekotak) dia bedal...sabo je la...

0 comments:

Post a Comment